lördag 14 augusti 2010

Istället för död fågel och urtvättade påslakan

image2
Jag och D har varsitt duntäcke och lyxiga kuddar (också dun) från Mille Notti.

Och fram till ganska nyligen har jag tyckt att dun är idealet för täcken och kuddar, fluffigt, mjukt och varmt. Och att vi skulle kunna ha något annat än varsitt täcke har jag inte funderat på. Det är ju bara så man har det.

Men nu har jag tänkt om. Är det inte ganska äckligt och ohygieniskt med duntäcken och dunkuddar?. Borde man inte tvätta hela täcket och inte bara påslakanet varje gång man byter sängkläder?

Nej just det, jag glömde, duntäcken och dunkuddar går ju knappt att tvätta eftersom det tar flera dagar att få dem helt torra i torktumlaren. Och om det inte blir torrt luktar det död fågel.

I Waxholm ska vi gå över till twin size-täcken som vi båda får plats under med råge. Och det ska vara quiltade bomullstäcken (inget mer dun och inga fler påslakan) som vi kan tvätta i maskin och som torkar snabbt.

Det här kanske låter konstigt i era öron, men försök tänka femtio år tillbaka i tiden, före påslakanets tid. Då hade man istället ett täcke med ett så kallat överlakan under. Täcket var inte sällan quiltat och i bomull. Alltså en typ av täcken som det tyvärr inte finns något överflöd av på marknaden nu för tiden.

Kan bli svårt att hitta ett. Men om vi inte hittar exakt det vi vill ha, kan vi kanske köpa ett överkast (i stil med det från Anna O på bilden) och använde det som täcke.

Hur vi gör med kuddar vet jag faktiskt inte. Finns det sköna bomullskuddar?

/H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar