måndag 16 augusti 2010

Belysning

belysning
Usch, vad svårt det är med belysning! Jag vet precis hur jag inte vill att ett rum ska vara ljussatt. Lysrör går givetvis bort och det inkluderar även köket. Men hur gör man för att få funktionellt men ändå mysigt ljus?

Jag tror att vi måste tänka igenom det här ganska ordentligt, inte bara smacka upp en snygg taklampa här och en kul, piffigt designad bordslampa där. Kanske måste vi fråga någon riktigt gammal människa hur vi ska göra för att skapa den känsla vi vill åt.

Riktigt gamla människor har alltid massor av lampor som knäpps av och på beroende på hur rummet ska användas. Allt noga uttänkt. Kolla själv hemma hos din mormor eller farfar så förstår du vad jag menar. Jag misstänker starkt att "ljussättning med elektriska lampor" var en obligatorisk treveckors-kurs i realskolan t.o.m. 1930.

Hm, taklampa och ett batteri av golvlampor och bordslampor, kanske är det modellen?

/H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar